AJFA är än så länge under uppbyggnad. Medlemskap är gratis. Ett exklusivt forum för AJFA är på gång.

Allt fler hittar hit via google. Ny här? Här är tips på bra länkar att börja besöka. Klicka på länkarna i länklistan:
Amandaism - bra nyhetssida
amandajenssen.com - ett forum finns under Community
Amandatråden på AlltOmTV - aktivt forum
Amanda Jenssen-shop - t-shirts med Amanda-tryck

Nyhet: AJFA startar ett bildbibliotek. Vill du att AJFA ska kunna använda dina bilder? Skicka ett mail så får du reda på villkoren.

Vill du bli medlem i AJFA? Skicka ett mail: amazingamandajenssen@live.com

torsdag 18 december 2008

It's Just Another Christmas whithout You

It's just another Christmas without you”


Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen) har spelat in en julsingel. En dyster liten sak. Är det verkligen bra? Handlar inte julen om glada leenden, dans runt granen och god mat?


Innan jag fortsätter den här recensionen vill jag förklara varför jag varit borta ett tag. Amanda Jenssens musik betyder oerhört mycket för mig och den har förändrat mig på djupet. Jag beskrev ett möte med henne i Allum, Partille som religiöst. Efter det har jag drabbats av allvarliga religiösa funderingar (grubblerier skulle nog en del kalla det). Jag tror jag avslutade min beskrivning av mötet med Amanda med någonting som ”jag, en gammal hårdrockare, stapplade ut därifrån på darriga ben”. Det är åtmistone så jag minns mitt möte. Sedan dess har något genomgripande hänt med mig även på det musikaliska planet. Numera lyssnar jag nästan bara på bebop-jazz från 40- och 50-talet. Jag kan inte säga varför just den musiken har fångat mig. De som känner mig vet vilken stor förändring detta är eftersom musik är mitt stora intresse i livet och jag har alltid betraktat mig som hårdrockare sedan 1973 när jag var nio år och hörde Deep Purple för första gången.


Nåväl, vad kan man säga om Amandas nya julsingel? Ingen som läser här och som läst mina tidigare inlägg lär väl bli förvånad om jag skriver att jag blev helt tagen av den här låten. Det är sant som Krook och andra skrivit, den andas atmosfär från Elvis med flera. Arrangemanget är inspirerat av 50-talets sätt att bygga upp en varm atmosfär i inspelningen. Det var typiskt fram till början av 60-talet när fokus lades på att fånga en ”intelligent” och nyskapande känsla. Mycket bra spelades in på 60-talet och även 70-talet men den verkliga mystiken och uppfinnar-rikedomen från 40- och 50-talet fanns inte kvar.


Amanda har fångat den där varma känslan och redan där känns det som att hon fångat julen. För ärligt talat, handlar inte julen om att sprida värme?


Jag tror inte att julen handlar om pepparkakor, marsipangrisar, jultomtar och vem som har den finaste granen. Låt oss inte glömma vad julen står för; Jesu födelse, dvs något som är större än oss själva. Det är min förhoppning att även ickereligiösa människor kan se att julen står för något större än oss -låt oss kalla det medmänsklighet, förmågan att bry sig om andra.


Någon på internet beskrev ”Another Christmas” som depressing. Men när du tänder dina ljus på julafton, tänk på att utanför ditt fönster finns en annan värld. En knarkare eller alkoholist som bäddar ner sig så gott han kan i en vrå som ingen annan skulle kalla hem. Eller en sönderslagen pojke i en fattig förort i Ecquador som inte ens har en vrå att kalla hem.


Javisst, det är kanske deprimerande. Men vad är mest deprimerande; att det finns människor som lider eller att det finns en möjlighet att hjälpa? Det senaste kan väl inte ses som deprimerande? Ändå är vi alla lata när det gäller att hjälpa till. Det är lätt att skänka några mynt till någon insamlare från Rädda Barnen där det mesta ändå förvinner i byråkratin, men det är svårt att skänka några sekunder till att hjälpa en utslagen där några sekunders medmänsklighet kunde innebära en världsomvändning för en människa som trodde att ingen brydde sig.


Många skulle säkert beskriva texten till ”Another Christmas” som en ytlig text om kärlek. Men kärleken är aldrig ytlig. Sådant uttalas bara av människor som inte lärt känna kärlekens sanna väsen. Jag skulle hellre beskriva texten som vågad. I en värld av hiphop och annan ytlighet är det närmast revolutionärt att spela in en julsång som handlar om kärlek.


Jag tror inte att Amanda hade någon djupare tanke när hon skrev texten. Och det var nog så Gud tänkte när han skapade Amanda – hon kommer att sprida värme och kärlek men hon ska göra det på sitt sätt. Och man kan inte komma ifrån att en text om kärlek, ackompanjerad av välskriven musik, kommer att påverka lyssnaren.


Texten handlar om att längta efter någon. Som jag ser det kommer texten att vara högst relevant tills vi har utvecklats så långt att vi alla kan fira jul tillsammans. Så länge det finns en människa där ute som ingen bryr sig om så finns det ingen riktig jul;


”It's just another Christmas without you”

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gautigoth, jag kan inte nog understryka hur glad jag blev när jag läste att du skrivit ett nytt inlägg på AJFA. Att inlägget i sig sedan närmar sig den där känslan jag hade när jag först lyssnade på Another christmas - nämligen sorg och tacksamhet i en nästintill ohanterbar symbios - är bara så fantastiskt fint. Tack. Och god jul!

Anonym sa...

äntligen något nytt!
another christmas är ett hallelujah moment, no doubt och inget annat.
jag grät som ett litet bar (mindre än jag är.. ja) och kunde inte sansa mig eller yttra ett ord på flera minuter.
vacker och bra beskrivning av låten du skrev.
hoppas du fortsätter hålla igång nu.
de vore ännu ett sådant.
hallelujahmoment då.
take care, god jul.

Anonym sa...

Så himla bra är den! Bästa jullåten någonsin! Helt sjukt vad duktig hon är! <3