AJFA är än så länge under uppbyggnad. Medlemskap är gratis. Ett exklusivt forum för AJFA är på gång.

Allt fler hittar hit via google. Ny här? Här är tips på bra länkar att börja besöka. Klicka på länkarna i länklistan:
Amandaism - bra nyhetssida
amandajenssen.com - ett forum finns under Community
Amandatråden på AlltOmTV - aktivt forum
Amanda Jenssen-shop - t-shirts med Amanda-tryck

Nyhet: AJFA startar ett bildbibliotek. Vill du att AJFA ska kunna använda dina bilder? Skicka ett mail så får du reda på villkoren.

Vill du bli medlem i AJFA? Skicka ett mail: amazingamandajenssen@live.com

måndag 2 juni 2008

DYLM live - vilket lyft!

Nu börjar det komma ut videor på youtube från premiärspelningen med Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen). Bl.a. finns en video där hon sjunger "Do you love me". Vad som genast slog mig är att den är så mycket bättre live.

Studioinspelningen anser jag vara den sämsta på hennes CD. Resten av låtarna rankar jag från riktigt bra till helt genialiska. DYLM känns som att de kunde ha bytt ut mot en Amanda-låt till. Då hade "Killing my darlings" varit en klockren 5-poängare. Nu kan det tyckas märkligt att jag skriver så eftersom jag tidigare erkännt att jag lyssnat på DYLM över tusen gånger men det var innan jag hade hört resten av albumet.

På studioinspelningen spelar Vincent alla instrument och har gjort det mesta själv. Det känns inte som att han hanterar alla instrument lika bra. Som basist måste jag säga att basspelet är riktigt tråkigt. Allting låter stompigt genom hela låten och hålls på en enkel, ibland rent minimalistisk nivå. Ett visst sväng lyckades han få till och det är låtens speciella karaktär som gjorde den till en hit. Det hörs från början att inspelningen gjordes av den anledningen.

Men när Amanda och hennes band kör DYLM live känns det som en helt annan låt. Här märker man vad ett riktigt bra band kan göra med en halvtaskig låt. Plötsligt är det en jazzigt svängig låt med tungt basspel. Videon på youtube är av ganska dålig kvalité men det framgår hur mycket coolare låten är när Amanda och bandet gör den på sitt sätt. Det måste ha låtit helt fantastiskt live. En låt är aldrig bättre än bandet som spelar den och ett riktigt bra band kan göra en bra låt av i princip vad som helst. Amanda har ett riktigt bra band och jag hoppas att de kommer att spela ihop med Amanda väldigt länge. Det finns nog inget band i Sverige, inte ens i världen, som låter som det här bandet. Och tillsammans med Amandas fantastiska röst kan det bli precis hur bra som helst.

Do you love me - live i Kalmar 31 maj

Inga kommentarer: